Varning för SecuROM
De senaste dagarna har det snackats väldigt mycket om det kontroversiella kopieringsskyddet SecuROM på de flesta simssidor. Den nya versionen av programmet skulle göra så att man var tvungen att gå in på nätet och verifiera sitt spel var 10:e dag, och det serienummer man får kommer bara att fungera 3 installationer/ominstallationer, sen är spelet värdelöst. Det här är något som jag - och många andra, tycker är helt oacceptabelt! Köper man ett spel så ska man få installera om det hur många gånger man vill! Men det är alltså den nya versionen av SecuROM, den gamla versionen finns redan i The Sims 2. Ifall du har Sims 2 spelen, Jorden Runt, Fritid och de senaste prylpaketen så har du säkert redan SecuROM på din dator utan att du vet om det. Jag har inte haft några synliga problem med det nuvarande programmet hittills, men om EA planerar att lägga till det nya i The sims 3 eller Spore så kommer jag också att börja bojkotta EA och börja spela något annat spel, gjort av folk som inte vill förstöra för sina kunder/användare!

Efter påtryck från tusentals av simsspelare så backar EA en aning och säger att de inte kommer ha 10-dagars verifikation på Spore, men de säger inget om The Sims 3 eller problemet med serienumren, så det är bara att fortsätta att protestera högt och aktivt på nätet.

För er som vill att EA ska byta kopieringsskydd (på engelska): SECUROM MUST BE DESTROYED!

Ur en recension av Andrea Gustavsson:


" På skivan till Jorden Runt, vilket inte varnas för, har EA Games lagt in ett program som heter "Securoom" som ska förhindra att man inte ska kunna piratkopiera spelet. Men spelet kan ställa till ordentliga problem på datorn som att få vissa DVD-brännare att låsa sig, att man inte kan bränna vissa filer på skivor, vissa anti-virus program slås ut o.s.v.

EA Games förnekade först att programmet kunde orsaka problem, men efter flera månader släppte dom äntligen ett program som tog bort Securoom. Men för min del var det redan för sent. Min dator, i princip 18/20 gånger jag försökte starta spelet, så låste spelet hela datorn och det gick inte att göra annat än att bryta strömmen helt för att få datorn att fungera normalt igen. Det här har bara hänt när jag försöker spela spelet och har aldrig hänt med någon annan programvara eller spel tidigare.

Det är inte hälsosamt för datorer att stängas av på det här spelet och jag vill inte riskera att förstöra min dator, så tyvärr var det här spelet bara elända än nöje och bortkastade pengar. Jag fick försöka göra back-ups på det som gick, för Securom hindrade min dator från att bränna bort vissa filer, i vissa fall fick jag låna min sambo's bärbara hårddisk då datorn vägrade bränna vissa skivor. Sedan formaterade jag datorn för att få bort Securoom och jag vågar inte installera det här spelet igen. Och man måste ha Securoom installerat på datorn, annars kan man inte spela spelet, för spelet kollar om Securoom är installerat. Man blir INTE tillfrågad om man vill ha Securoom på sin dator och det installeras i smyg så att det inet "ska märkas". Första gången jag läste om det på internet förstod jag varför datorn låste sig när jag försökte spela.


Alla har ju inte problem med Securoom, men det är väldigt många som har det och jag är en av dom. Jag rekommenderar inte att man köper spelen utan att prova om det fungerar på datorn först. Jag har kastat bort 200 kr på ett värdelöst spel på grund av att jag blev lurad att det inte fanns något skadligt program på skivan.
Sedan det här har jag inte köpt några fler Sims spel och jag kommer bojkotta alla EA Games PC-spel tills jag vet att dom slutar använda sån här anti-pirat program som skadar riktiga kunders datorer. "


0 2008-05-11 @ 18:10:08
Länka inläggetBloglovin'




Kommentera inlägget här

Jag vill gärna ha tips på downloads, nyheter och annat intressant. Jag älskar även att läsa och svara på kommentarerna jag får så skriv så mycket du vill och orkar. ;) Kram

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: